Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı Bornova Gençlik Merkezi tarafından Down sendromlu çocukların dil ve motor becerilerini geliştirmek ve sosyalleşmelerini sağlamak adına ‘sENGELaşılır’ projesini hayata geçirildi.
İzmir Down Sendromu Derneği ile Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü ve İzmir Tınaztepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü öğrencileri ile gönüllülük esasıyla yürütülen projede, konuşma becerileri bakımından kritik sayılan 3 ile 7 yaşındaki Down sendromlu çocuklara dil terapisi veriliyor. Bornova Gençlik Merkezi Sosyal Sorumluluk Proje Çalışanı ve ‘sENGELaşılır projesi’ kurucusu Elif Yeltekin, “Down sendromlu çocuklar için dil terapistleri, psikologlar, Türkçe öğretmenleri, drama eğitimcileri ile birlikte birçok eğitim alanında çalışma yapıyoruz. Onların daha çok dil ve kas becerilerini geliştirdiğimiz çeşitli etkinlikler yapıyoruz. Bunları da raporlayıp, gelişimlerine göre daha ileri seviyeye taşıyacak şekilde planlamalarımıza devam ediyoruz” dedi.
‘AİLELER İÇİN ULAŞILABİLİR OLMASI BÜYÜK BİR İMKAN’
İlk olarak Down sendromlu 8 çocukla projeye başladıklarını anlatan Yeltekin, “3-7 yaş arası dil gelişiminin çok önemli olduğu bir evre. 3-7 yaş arası çocuklara ulaşmak için İzmir Down Sendromu Derneği’nin desteğini aldık. Şu anda 17 öğrencimiz var.
Bu eğitimler çok pahalı, masraflı şeyler. Biz de bunu gönüllülük esasıyla yürütebileceğimizin farkına varınca yola çıktık. Sonra paylaşımlar artıp, çocuklara fayda sağlanmaya başlayınca diğer aileler de derneğe ulaştılar. Bu eğitimlerden faydalanmak istediler. Aileler randevu sistemi ile geliyorlar. Haftada 1 saat eğitim veriyoruz. Belli aralıklarla da toplu etkinlikler planlıyoruz. Burada kendi yaş akranlarıyla eğitim aldıkları, oyun oynadıkları, şarkı söyledikleri çeşitli toplu etkinliklerimiz de oluyor. Özellikle Tınaztepe Üniversitesi’nin burada desteği çok büyük. Dil terapistinin buraya gelmesi, aileler için ulaşılabilir olması büyük bir imkan. Çünkü her ailenin ekonomik gücü, bu eğitime yetmiyor. Ayrıca Ege Üniversitesi’nden özel eğitim öğrencileri aylardır her cuma düzenli bir şekilde sanki kendi okul dersiymiş gibi gelip, burada bu çocukları sahipleniyor. Eğitimlerine katkı sağlamak için elinden geleni yapıyorlar” diye konuştu.
‘DİL TERAPİSTLERİ UÇUK RAKAMLARLA HİZMET VERİYOR’
‘sENGELaşılır Projesi’nin öğrencisi olan Akif Önder’in annesi Gizem Önder, “Akif, 4 yaşında. Down sendromlu olduğunu hamilelik sırasında bilmiyorduk, doğunca öğrendik. Herkesin kabul etme süreci ve işleyişi farklı ilerliyor. Bizim de 3 ay gibi bir sürecimiz oldu.
Ondan sonra neler yapabilirim diye İzmir Down Sendromu Derneği’ne, Instagram üzerinden mesaj attım. Oradan dernek başkanı Gülnaz hanımla iletişime geçtim ve bu projeye katıldım. Dil terapistleri uçuk rakamlarla hizmet veriyor, ticarete döküldü.
Böyle bir projeyle, aileleri olarak çocuklarımıza elimizden geldiğince destek vermeye çalışıyoruz. Haftada bir de olsa çocuklarda olumlu etkisini görebiliyoruz. Bu projeler dışında, evin içinde ayrı destek vermeye çalışıyoruz. Hocalarımızın verdiği eğitimleri, evde destekleyerek çocukların çok iyi yerlere geleceğine inanıyorum. Bütün aileler ve eğitimcilerin de bu projelere destek olmasını bekliyorum. Projenin hem sosyalleşme açısından hem de çocuğun dil gelişimi açısından faydasını gördüm. Bir ses çıkarması bile bizim için o kadar değerli ki. Dışarıdan bakıldığında bir çocuğun ses çıkarması bir şey ifade etmezken, bizim için mutluluk verici” dedi.
‘BU PROJENİN BÜYÜK KATKISI VAR”
Zeynep Aydoğdu’nun annesi Özne Aydoğdu ise İzmir’in Urla ilçesinden eğitim için geldiklerini belirtip, “Zeynep 3 yaşında ve özel eğitim alan bir çocuk. Ama burada dil terapisi programı olduğu için katılmaya gerek gördük. Zeynep’in alıcı dili yüksek olduğu için her ortama sokmaya, belli bir düzeye getirmeye çalışıyorum.
Kendi ayakları üzerinde durması, kendi işini kendisinin yapabilmesi, hayatını sürdürebilmesi için ve en önemlisi mutlu bir insan olması için uğraşıyorum. Bu projenin büyük bir katkısı var. Zaten uzak bir yoldan da geliyoruz. Ama bizim için uzaklığı önemli değil, bizim için yeterliliği önemli. Diğer özel eğitim hocaları da buraya geldiğinden beri Zeynep’te ilerlemenin olduğunu söylüyor. Zeynep’in konuşma seviyesinin biraz daha ilerlediğini, sosyalleşmenin daha fazla olduğunu gözlemledik. Benim ve kızım için bu projede olmamız mutluluk veriyor” diye konuştu.